Zoals jullie allemaal weten staat veiligheid hoog in het vaandel bij JCN. Dit is ook de reden dat we bij JCN Marshals inzetten tijdens een evenement. De Marshals volgen dan ook regelmatig een opleidingsdag. Hier komen zaken als veiligheid en EHBO aan de orde.

Graag willen we het item veiligheid onder de aandacht brengen op deze pagina.

4×4 rijden is heel goed veilig te doen, de snelheid in het terrein is laag dus de kans dat er iets fout gaat met verstrekkende  gevolgen is laag. Het gaat pas gevaarlijk worden zodra men zich zelf vast rijdt. Dit is het moment waar het gevaar op de loer ligt.  

De vastgereden auto zal losgetrokken moeten worden. Vaak zijn er meerdere mensen die behulpzaam willen zijn bij de recovery, wat al snel uitmond in diverse ideeën om de auto te bergen.  Vaak is het een kwestie van rechttoe rechtaan los trekken. In andere gevallen moet je toch wel een plan van aanpak maken alvorens aan de slag te gaan.

Ook tijdens een recovery van simpel tot ingewikkeld geldt “haastige spoed is zelden goed”. Laat je dan ook niet opjagen.

Heb je twijfels over hoe een recovery aan te pakken tijdens een Academy roep dan de hulp in van een Marshal. De Marshals van JCN hebben vaker hiermee te maken gehad en krijgen hier ook training in.

Stappenplan:

  • Zorg ervoor dat één man de regie heeft tijdens de recovery (zeker bij de ingewikkelde zaken)
  • Stel vast hoe de auto vlot te trekken, (vooruit achteruit, etc)
  • Bedenk waarmee je de auto vlot wil trekken (lier / kinetisch touw)
  • Breng het bergingsvoertuig in “stelling”
  • Verbind het te bergen voertuig aan het bergingsvoertuig (bij lieren altijd een liermat gebruiken ook in geval van touw).
  • raampjes open, ivm communicatie
  • Zet omstanders op veilige afstand (dit is misschien nog wel het lastigste)
  • Start op aangeven van de regisseur het vlottrekken

Punten van aandacht

  • Stel dat de berging niet verloopt zoals verwacht (auto komt toch niet los) herzie dan je plan van aanpak (misschien toch lieren i.p.v. kinetisch touw, of in geval van lieren een snatchblok gebruiken of een extra lier)
  • Houd toeschouwers op afstand, veiligheid is belangrijker dan een leuk filmpje/foto
  • Maak gebruik van deugdelijk materiaal

Materiaal:

Gebruik tijdens de recovery deugdelijke materialen die voldoende “zwaar” zijn. Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • D-Sluiting
  • Soft Shackle
  • Kninetisch touw
  • Snatchblok
  • Boomlint (niet om een auto mee lost te trekken maar wel om deze om een boom te doen en daar vervolgens de lier aan te haken)
  • Liermat

Wat zeker niet gebruiken voor een recovery:

  • Ketttingen
  • Losse staalkabels
  • Spanband

Als je bovenstaande gebruikt komen er plotsklaps grote krachten op de kabel, kettingen of spanband en op het sleeppunt van de auto wat eenvoudig kan leiden tot het breken daarvan met alle gevolgen van dien.

Zorg verder ook voor deugdelijk sleeppunten aan je auto als je het terrein in gaat. Het standaard sleepoog wat je in de bumper moet schroeven voldoet niet voor een recovery. Een inschroef sleepoog kun je zonder problemen uit de bumper trekken.
Een standaard trekhaak is ook voor een recovery niet geschikt. Je krijgt je auto er misschien wel mee uit de modder gesleept maar je moet er niet raar van staan te kijken dat je deze krom trekt of breekt. Verder kan een kinetisch touw of wat je ook over de trekhaak heen gooit er makkelijk aan de bovenzijde weer afschieten.

Lieren

Over lieren kunnen we een heel boek  volschrijven. Dat gaan we niet doen, wel wat aandachtspunten.

Waarom lieren? Met lieren kun je gecontroleerd de auto van een ander vlot trekken. Met een lier kun je ook jezelf redden.

Enkele belangrijke punten

  • Zet de auto’s zo gunstig mogelijk ten opzichte van elkaar
  • Zorg voor voldoende afstand tussen beide auto’s. Als de kabel verder afgewikkeld is dan is de lier sterker
  • Leg een liermat over de kabel (bij staal en touw!!)
  • Laat de motor van de auto lopen
  • Lier niet te lang aaneengesloten dit is slecht voor de liermotor
  • Als er erg veel kracht nodig is gebruik dan een snatchblock (met een snatchblock verdubbeld de kracht en halveert de snelheid)
  • Indien er aan of via een boom gelierd moet worden, maak dan gebruik van een boomlint
  • draag goede lierhandschoenen niet alleen bij staalkabel maar ook bij liertouw

Bevestig de lierkabel aan een stevig sleeppunt van de auto.

.

Touw of staalkabel

Wij gaan die keuze niet voor je maken dit is puur een persoonlijke voorkeur. Je ziet in de praktijk wel meer en meer touw, dit wil echter niet zeggen dat staalkabel slecht is.  Hieronder staan enige voor- en nadelen van staalkabel en touw opgesomd.

Op de site van terrein.nu  is een goed artikel te vinden over liertouw.

liertouw uitgeplozen

Voordelen van staalkabel.

  • Duurzamer
  • Gaat langer mee
  • Voert warmte af van de rem in de trommel
  • Minder duur dan touw
  • defecten zijn goed te zien

Nadelen van staalkabel

  • Zwaar
  • Slaat meer kinetische energie op
  • Moeilijker hanteerbaar
  • Scherp door individueel gebroken draden( vervang de kabel)
  • Moeilijker te bevestigen
  • Onbelast kan het in de war raken
  • Kan roesten
  • Kan een kink in komen (vervang de kabel)

Voordelen van touw

  • Lichter van gewicht
  • Sterker dan staal (als het nieuw is)
  • Blijft drijven
  • Zijn leverbaar in leuke kleurtjes
  • Makkelijk hanteerbaar
  • Makkelijk te bevestigen
  • Roest niet

Nadelen van touw

  • Voert geen warmte af, wat de rem van de lier kan beïnvloeden
  • Kan afslijten (door schuren langs ruwe oppervlakken bijvoorbeeld)
  • Sterkte neemt af boven de circa 65°C
  • Verouderd snel door herhaald (te) heet worden van de rem in de liertrommel
  • Verliest zijn sterkte door UV straling
  • Zand en vuil kunnen inwendig schade aanrichten
  • Heeft een beschermhuls nodig tegen vuil en zonlicht
  • Duurder dan staalkabel
  • Moet regelmatig ontdaan worden van modder, zand en ander vuil
  • Kan water opnemen en dan bevriezen
  • Veel goedkope imitatie op de markt

Het bestuur van JeepClub Nederland hoopt dat jullie bovenstaande ter harte nemen en wensen jullie veel veilige evenementen toe.

Veiligheid in het terrein